is dat normaal dat dat stuk dat overblijft zo een papperig iets wordt? Misschien ontlasting van insecten zoals lieveheersbeestjes? De bladeren zullen telkens weer opnieuw naar het licht trekken. De bloem stelt idd weinig voor.. Volgens mij geven deze planten ook weinig bloemen of heb ik dat verkeerd? *en hoe groot moet de pot zijn? Staat uw Alocasia warm genoeg? Is mijn nieuwe blad nog te redden? Op bepaalde momenten ontwikkelt de plant het éne blad na het andere, op het andere moment lijkt de groei wat stil te liggen en sterven er juist weer wat bladeren af. 2 andere verkleurde en gingen slap hangen. Het is niet abnormaal dat er nu kleinere bladeren gemaakt worden aangezien het nu het rust seizoen is. Mijn alocasia doet het niet zo goed…er zitten allemaal witte vlokjes op de stengel! Alvast heel hartelijk dank voor je reactie! https://ibb.co/YdCYt6c Heeft iemand een idee wat ik hiermee in de winter kan doen? En wat kan ik het beste met deze stengel ‘stompjes’ doen? Bekijk de bladeren dus zorgvuldig en behandel indien nodig. Dit grenst aan de tuin (op het zuiden). Ooit begonnen met slechts 1 stam, maar heeft er inmiddels 4 met totaal zeker 30 bladeren. Reactie door lapalmeraie — 5 februari 2018 07:52 @ 07:52. Verder is het normaal dat oudere bladeren na verloop van tijd meer doorhangen en uiteindelijk afsterven. En is het normaal dat die op een gegeven moment de plant niet meer kan dragen en instabiel wordt? Een lichte plaats is aan te raden voor deze kamerplant maar pas op voor direct zonlicht. Reactie door lapalmeraie — 20 februari 2017 17:37 @ 17:37. Reactie door Trudy — 1 juli 2012 20:48 @ 20:48. Ik kijk uit naar uw reactie, alvast hartelijk dank! Reactie door Jessica — 24 januari 2019 23:07 @ 23:07. Wel draai ik de plant regelmatig zodat hij niet helemaal scheef naar het licht toe groeit. Wat fijn dat jullie zoveel informatie delen en mensen helpen! Hij staat in het licht ( geen direct zonlicht ) en krijgt naar mijn idee voldoende water , de bladeren zijn ook mooi groen en toch buigen ze zeer snel kun je dit voorkomen of is dat gewoon de natuur ? Wij hebben sinds de zomer deze mooie plant. Ik heb ‘m twee keer in 14 dg nieuwe potgrond (moeten) geven. Momenteel slaan de bladeren wit uit en hebben ze bruine randen langs het blad. Uiteraard moet de pot wel zwaar genoeg zijn om tegen gewicht te bieden. Zo blijft de plant gezond en is de kans op meef bladeren groter. Reactie door lapalmeraie — 14 mei 2020 11:48 @ 11:48. ‘Polly’ uit zijn ontstaan (zie iets verderop in dit artikel). Alleen komt er maar geen nieuw blad aan. Iemand vertelde dat zij de onderkant van de plant had afgesneden en de korte stam (zonder wortels) weer terug in de pot had gestopt en dat hij het toen weer was gaan doen (dus wortel was gaan schieten). In het begin groeide hij mooi en kwamen er snel 2 balderen bij. (Let op de dosering!). Aan de kortere sombere dagen valt immers weinig te doen. Er staan er nu nog twee stengels vanuit twee knolletjes die scheef zijn gaan hangen. Probeer ook de oorzaak aan te pakken: vaak krijgen spint en luis pas een kans bij een veel te lage luchtvochtigheid. Maar ik las dat je de bloemen er beter uit kunt knippen ivm gebruikte energie. Nog wat vragen: Maar lees hier juist dat als er groei is dit wel moet? Wij hebben in de winterperiode een alocasia gekocht. Ik heb het idee dat het aan het zonlicht lag en de herfst en winter heeft hij dan ook voor een raam op het zuiden doorgebracht. Een hele handige website en fijn om alle reacties te lezen! Wij hoorden dat deze druppels plekken veroorzaken op de vloer? Reactie door Dorien — 29 juni 2020 19:14 @ 19:14. Is daar echt niets aan te doen? Bedankt voor de hierboven gegeven nuttige tips. Wel zo gemakkelijk omdat je zo zeker alle delen bereikt. Zo niet, wat kunnen we hieraan doen? Het bovenste blad krijgt de zon die ‘s middags over de rand van het muurtje komt en staat verder redelijk beschut. Snijd met een scherp mes de wortel door zodanig dat elke stam voldoende eigen wortels behoudt. Maar ik vroeg me af of dat bruine stuk stam misschien verder/dieper in de grond gepot kan worden? Vind het best lekker ruiken. Kan deze nog gaan groeien? Maar nogmaals, dat verdedigingsmechanisme hebben de meeste planten. Reactie door lapalmeraie — 9 januari 2019 07:44 @ 07:44. Ik hoop niet dat hij daarna uitsterft, in ieder geval ziet hij er nog gezond uit! Zie voor een nadere beschrijving en foto’s het kopje Bloeiwijze verderop in dit artikel. Maar de stam begint nu lelijk te worden en ze zouden van mij ook wel weer wat kleiner morgen zijn. Diegene met de grote gekartelde bladeren. Hierboven las ik iets over wolluis, maar de beestjes die ik zie zitten niet op de plant zelf. Vooral producten met neemolie zijn efficient omdat ze een dunne film op de plant achterlaten die de spint weghoudt. Mijn vraag is: kan ik dit gewoon toedekken met potgrond? Deze planten zijn namelijk gevoelig voor spintmijt, met name in de winter. De overige bladeren kleuren nu aan de buitenranden licht groen. Pluim, Reactie door lapalmeraie — 18 januari 2019 10:38 @ 10:38. Reactie door lapalmeraie — 29 oktober 2018 13:55 @ 13:55. De Alocasia calidora houdt niet van natte voeten. Nummer 2,3 en 4 heb ik zo vroeg mogelijk afgeknipt. De vorm kan nog het beste vergeleken worden met een Callas. Wanneer de aarde droger wordt neemt ook het gutteren af. Echter, zoals per mail al laten weten, denk ik aan de hand van de ontvangen foto’s dat het probleem eerder ligt bij een te kleine pot en een te donkere standplaats. In dat geval kan er inderdaad met een scherp mes tussen de uitloper en de moederplant de laatste verbinding worden doorgesneden. The Alocasia calidora, or Persian Palm, is a tropical plant with huge dark green leaves. Wat zou dat kunnen zijn? Dat wordt inderdaad wel eens beweerd maar is bij mijn weten nog nooit wetenschappelijk bewezen. Ook bedankt voor de geweldig lovende woorden. Ik kijk uit naar een antwoord. De tweeënhalve dag bij ons deed hij het nog goed. naar een tuincentrum voor overwintering. Ik heb al een paar jaar een mooie Alocasia zebrina. Graag ontvang ik advies wat ik het beste kan doen, zodat deze plant weer heel mooi wordt. Reactie door Sireen — 2 maart 2016 15:37 @ 15:37, Geachte, graag zou ik van uw willen weten of de Alocasia ‘Serendipity’ ook zo gekweekt kan worden als de Macrorrhisa en of die ook zo gemakkelijk is in de omgang? In het voorjaar heb ik hem bij wijze van experiment in de volle grond gezet en daar kwam hij wel opnieuw op gang maar ook niet zo mooi en groot als hij voordien was. De bestuiving gebeurt in natuurlijk habitat door vliegen (Colocasiomyia). Mijn excuses voor het late antwoord, ik was met vakantie. Met zulke grote bladeren is het geen wonder dat alocasia’s ook ondergronds fors ontwikkeld zijn. op de markt. Bij jonge exemplaren is dit overigens duidelijk opvallender dan bij oudere A. wentii’s, zoals de plant op de foto hierboven. Ik wil proberen deze te scheiden en in een andere pot te zetten zodat ze meer ruimte krijgen, maar durf nog niet zo goed. Dit heb ik onderaan afgesneden. Elk nieuw blad is daarna wel steeds weer iets groter dan het vorige waardoor de plant na een jaar weer even groot en imposant is als het jaar ervoor, of zelfs groter. Bij anderen gebeurt het ook wel doordat de plant per ongeluk afbreekt op de stam. Meerdere gele bladeren duiden op een probleem met gieten: te veel of te weinig water. Het kan ook liggen aan het ouder worden van de plant. Stengel tot onder het blad is 42 cm en gaat helemaal hangen.. Zo zonde. 2. dieper ingraven Reactie door fred — 14 april 2014 13:19 @ 13:19. hallo ikheb ook een vraagover deze plant,ik heb 2 bladeren die zijn geknakt in de midden dus hangen aan de punt,dacht zelf eerst dat het door de plant zelf kwam,maar ziet er nu toch voor de rest goed uit is ook al nieuw blad bijgekomen zonder dat er 1 afgestorven is, denk nu dus dat ik ze zelf geknakt heb met stofzuigen,de plant stond eerst op de grond in het midden van de kamer.heb hem nu in de vensterbank met de geknakte bladen tegen het raam omhoog,zo zie je het niet maar hij moet binnenkort wel gedraait worden.dus zit er aan te denken de bladeren er af te halen,wat het is beste te doen? Een goede techniek is het toppen van de plant maar dat zou wat zonde zijn natuurlijk. Ik heb Colocasia en Alocasia buiten staan in volle grond, mits winterbescherming kunnen die toch overwinteren he? Controleer zeker ook regelmatig op spintmijt, daar zijn ze binnenshuis gevoelig voor. A. cucullata wordt vaak aangeboden als jonge plant, met korte, enigszins kruipende stengels. Reactie door Betty — 1 oktober 2019 09:57 @ 09:57. Maar nu valt het op dat er een soort van spinnenweb rond de bladeren zit, een heel fijn net lijkt er rond de bladeren geweven te zijn. Alocasia, also called elephant’s ear, is a prolific and striking plant hardy in USDA zones 8b through 11.It requires very little maintenance once it gets going, and it can grow to impressive size, making it ideal for an attention grabbing spot in the garden or a pot. Heel erg bedankt! Nu, 17 September is het derde blad gevormd. Reactie door lapalmeraie — 7 augustus 2020 15:37 @ 15:37. De plant staat sinds de aankoop in dezelfde pot. Nooit geweten dat het een Olifantsoor is. Dank! Mooi exemplaar maar jammer van de gutatie. Colocasia esculenta, plain old green elephant ear … Hallo, Zoals gezegd heb ik er geen ervaring mee noch anderen gehoord die het toepassen. Wat kan ik hieraan doen? Bedankt voor de update. Voor de maximumtemperatuur gelden geen speciale eisen. De groei van de Alocasia is behoorlijk onregelmatig is mijn ervaring.